V.l.n.r. Diana van de Velde van de afdeling publiekszaken, baliemedewerkster Trudy de Nijs, coördinator van het klantencontactcentrum Wendie van de Merbel-Zwaal, en wethouder Peter Hoek.
V.l.n.r. Diana van de Velde van de afdeling publiekszaken, baliemedewerkster Trudy de Nijs, coördinator van het klantencontactcentrum Wendie van de Merbel-Zwaal, en wethouder Peter Hoek.

Niet meer in de rij staan voor het aanvragen van rijbewijs of paspoort

Wie een rijbewijs wil aanvragen, kan voortaan via internet een afspraak maken. Telefonisch kan ook. Zomaar binnenlopen is er bij de gemeente Tholen vanaf 1 oktober
niet meer bij. De publieksbalie werkt vanaf die datum alleen nog op afspraak. Volgens wethouder Peter Hoek moet het de dienstverlening naar een hoger plan tillen.

Het lijkt in eerste instantie op een kostenbesparing, maar dat is het volgens wethouder Hoek zeker niet. De kwaliteit van de dienstverlening is waar het om te doen is. Die moet verbeteren. ,,Mensen worden straks sneller geholpen", zegt hij. ,,Nu staan er vaak lange wachtrijen voor de balies. Met name op donderdagavond staan mensen soms drie kwartier tot een uur te wachten. Dat is niet wenselijk, dus dat moet anders." Wethouder Hoek verwacht dat Tholenaren snel wennen aan de nieuwe werkwijze van de gemeente. ,,Het past helemaal bij deze tijd. Bij de huisarts of tandarts maak je ook een afspraak. Daar loop je ook niet zomaar even binnen. Zelfs bij de kapper
maak je een afspraak. Zo gaat het bij de gemeente vanaf 1 oktober ook."