Jan Oudesluijs (links) met enkele toevallige voorbijgangers.
Jan Oudesluijs (links) met enkele toevallige voorbijgangers.

VVN wil nieuwe verkeerssituatie entree Sint-Annaland aanpassen

De Thoolse afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft de gemeente gevraagd om de nieuwe verkeerssituatie bij de entree van Sint-Annaland aan te passen. Sinds de Havenweg is verlegd, vinden met name fietsers die namelijk onduidelijk.

,,Bij onze laatste jaarvergadering heeft iemand uit Sint-Annaland dat ingebracht", vertelt VVN-voorzitter Jan Oudesluijs. De dag na de vergadering stuurde hij een mail met foto's naar de betrokken ambtenaar bij de gemeente. ,,Daar hebben we regelmatig contact mee." Hij heeft nog geen antwoord gehad. De suggestie is om fietsers, die richting Oud- Vossemeer gaan, in de Spuistraat al eerder te laten oversteken naar het fietspad langs de Oude Zeedijk, bijvoorbeeld ter hoogte van de hoek van de showroom van autobedrijf Dekker en het pinautomaat.

Druk punt

VVN zou ook willen zien dat de voorrangsregels verduidelijkt worden. Om fietsers eerder te laten oversteken zijn nog meer aanpassingen nodig. Het fietspad, dat voor het geldautomaat overloopt in gewone bestrating, is aan die kant van de weg namelijk nog niet 'dubbel' en dus niet breed genoeg voor twee fietsers in tegengestelde richting. Ook is dat punt door parkeerders bij het pinautomaat, en de op- en afrit van het parkeerterrein van de Jumbo, op momenten erg druk. Dat beaamt Oudesluijs, maar de aanpassing zou onduidelijkheid voor fietsers weg kunnen nemen, denkt hij.

Grote bocht

Deze zomer is de Havenweg verlegd om plaats te maken voor de appartementen van Sjaloom Zorg. Waar voorheen het verkeer over de Havenweg strak langs de Jumbo kon rijden, maakt het nu een grote bocht. De voorrangsregels zijn ook veranderd. Voorheen had al het verkeer dat vanaf de haven of vanuit Oud-Vossemeer kwam voorrang. Dat was aangegeven met haaientanden. Nu staan er voor auto's geen borden of wegmarkeringen die voorrang aanduiden, dus heeft verkeer van rechts voorrang. Het probleem speelt met name voor fietsers. Die moesten voorheen net als auto's hoe dan ook stoppen voor de haaientanden. Voor wie vanaf het fietspad langs de Oude Zeedijk richting het dorp of de haven wil, is de situatie hetzelfde. Daar staan bij de kruising weer haaientanden.

Onderbroken streep

Maar wie vanuit het dorp dat tweerichtingsfietspad richting Oud-Vossemeer op wil, wordt nu met een onderbroken streep min of meer recht over de kruising geleid. Dat zou voor mensen als een voorrangssuggestie kunnen overkomen, vindt Oudesluijs. Er staan geen haaientanden meer, dus stoppen is niet verplicht, maar tegelijkertijd zou de fietser geen voorrang moeten krijgen van het toekomende en achteropkomende verkeer. De fietser slaat namelijk af en het verkeer blijft op dezelfde weg. De rode kleur van de weg heeft geen enkele betekenis.