De laadpaal in Sint-Annaland staat tegenwoordig op het parkeerterrein van de supermarkt. Hier op archieffoto nog aan het Havenplein.
De laadpaal in Sint-Annaland staat tegenwoordig op het parkeerterrein van de supermarkt. Hier op archieffoto nog aan het Havenplein.

Zo’n 85 Tholenaren met elektrische auto

Ongeveer 85 Tholenaren rijden in een elektrische auto. Dat blijkt uit de antwoorden van b. en w. op vragen van PvdA/GroenLinks. Daarbij zijn niet de automobilisten meegeteld die in een leasewagen rijden.

In Tholen rijden de meeste mensen in een eigen elektrische auto, namelijk vijftig. Dan is er een groot gat want op de tweede plaats komen Sint- Maartensdijk en Sint-Philipsland met negen, gevolgd door Oud-Vossemeer met acht, Sint-Annaland met zeven, Poortvliet met zes en Stavenisse met drie. Hekkensluiter is Scherpenisse met twee. De cijfers zijn van deze zomer. B. en w. gaan er vanuit dat het aantal inmiddels is gestegen, maar vermoeden dat dit om enkele zal gaan.

Ondergronds

Voor deze rijders staat in ieder geval in elke woonkern een of meerdere laadpalen. Momenteel zijn er twaalf openbare laadpalen (dat komt overeen met 23 laadpunten), een snellaadpaal en een ondergronds laadpunt. De fractie had gehoord dat er geen laadpalen meer werden geïnstalleerd, maar dat ontkennen b. en w. Nog dit jaar zijn er in Tholen vijf oplaadpunten bijgekomen, waarvan twee openbare, onder meer op de haven, antwoorden ze. Het ondergrondse laadpunt is nog niet openbaar. Het is een proef en daar zijn volgens burgerlid Nancy Raas-Tophoven (PvdA/GL) problemen mee vanwege 'te hoge grondwaterstand', zei ze maandag in de commissie ruimte. Wethouder Jan Harmsen bevestigde dat.