Lennart de Pee in de Kerkstraat in Tholen. Hij wil eind van de zomer het plan voor de middenstandsverenigingen af hebben.
Lennart de Pee in de Kerkstraat in Tholen. Hij wil eind van de zomer het plan voor de middenstandsverenigingen af hebben.

Winkelbemiddelaar adviseert accent op één kern op het eiland

Willen de ondernemersvereniging van Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland en Tholen het winkelbestand op peil willen houden en verbeteren dan zullen ze meer moeten gaan samenwerken. Dat zegt de winkelbemiddelaar Lennart de Pee. Gezamenlijk naar buiten treden, met een accent op één winkelkern is nodig, is zijn devies. ,,Je moet op een gegeven moment kleur bekennen."

De Pee is ingehuurd door de ondernemersverenigingen van Sint-Maartensdijk (Smalstad), Sint-Annaland (Activa) en die van de binnenstad in Tholen. Hij schrijft een plan dat er uiteindelijk voor moet zorgen dat de bestaande middenstand meer klanten trekt en mogelijk ook voor nieuwe ondernemers zorgt die leegstaande panden invullen of verder gaan met zaken die te koop staan.

Reclamebelasting

In Tholen-stad valt er organisatorisch nog een en ander te halen volgens De Pee. Er is wel een vereniging, maar niet iedereen is lid of doet aan alles mee. Een sterke organisatie waarin iedereen meedoet, is in zijn ervaring een voorwaarde. Zo ervoer hij dat in elk geval bij vorige vergelijkbare projecten. De eerste was in zijn woonplaats Oud-Beijerland. Meer projecten volgden in Zoetermeer en Breda. Alle neuzen stonden daar op den duur dezelfde kant op. Met een zogeheten reclamebelasting betalen ondernemers in Oud-Beijerland samen met de gemeente voor gezamenlijke promotie en het loon van een fulltime centrummanager. Zo werkt het daar al enige tijd naar tevredenheid, zegt De Pee. ,,Zo'n constructie kan hier misschien ook wel goed werken."

Lantaarnpaal

Tholen-stad zou bijvoorbeeld meer kunnen inspelen op de entree bij het water. Bloembakken neerzetten in het centrum, uniforme uithangborden hanteren, de looproute verbeteren. ,,Of kijk naar die lantaarnpaal die scheef hangt. Dat is geen gezicht", zegt De Pee terwijl hij wijst naar een straatarmatuur. Om dat soort dingen gedaan te krijgen is een strakke organisatie nodig waarin iedereen meedoet, zegt de winkelbemiddelaar. Daar valt nog wat te halen in de Thoolse binnenstad.

Kleur bekennen

In Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk zijn ze beter georganiseerd. Wel ziet hij de leegstand in Sint-Maartensdijk als een probleem. De woningen in de oude Rabobank vindt hij een goede oplossing. ,,Je hoeft niet per se winkels ervoor terug te krijgen. Leegstand is killing", zegt hij. Sint-Annaland heeft het volgens De Pee best goed voor elkaar. Maar zegt hij, ,,je moet op een gegeven moment kleur bekennen." Met andere woorden: volgens de bemiddelaar zou het het beste zijn dat de ondernemers van de drie kernen inzetten op gezamenlijke promotie van de gemeente, met een accent op één winkelkern als grootste trekpleister. Welke kern dat zou moeten worden, wil De Pee nog niet loslaten.

Begrip

Maar dat advies valt ongetwijfeld niet overal in goede aarde. ,,Dat zijn inderdaad moeilijke gesprekken", vertelt De Pee. ,,Tegelijk is er vast ook begrip voor. We moeten ook behouden wat er is." Hij ziet in elk geval meer kans op het behalen van de doelen als de kernen samenwerken en niet als eilandjes op een iets groter eiland een eigen weg inslaan. ,,Het hele plaatje moet kloppen, al vanaf het moment dat je de snelweg af rijdt."

Lees het hele verhaal in de Eendrachtbode van 18 april.