Afbeelding

Leendert van Dijke komt met eerste Thoolse bier op de markt

Tweeduizend liter van zijn nieuwe Thoolse biertje, dat vond Leendert van Dijke (25) uit Sint Philipsland wel een beetje veel, maar de brouwerij liet hem geen keuze. Nu zijn bier echter een week of zes op de markt is, is Leendert verbaasd over het succes van ‘Bouwlust’. ,,Ik heb al meer dan de helft verkocht.” Het is het eerste bier van een inwoner van de gemeente Tholen dat commercieel vermarkt wordt. 

Hij liet zijn zelfgebrouwen blondje aan heel veel mensen proeven. ,,Jong en oud, mannen en vrouwen, zo breed mogelijk. Kijk, als ik het aan mijn voetbalteam laat proeven, vinden ze het allemaal prima. Maar ik wilde ook de mening van mensen die misschien wat minder met bier hebben.” De reacties waren positief. ,,Het is een uniek, ambachtelijk product, een fris zomers bier. Dat past echt bij Tholen, we zijn hier toch een recreatiegebied, waar mensen op een terrasje genieten van de zon, een pannetje mosselen… en een biertje.” 

Investering

De naam van het bier komt van de boerderij van Leenderts ouders, Bouwlust. In het logo is het oude stadhuis van Tholen verwerkt, met op de achtergrond de lijnen van de plattegrond van eiland Tholen en van Sint Philipsland. Behalve ‘Bouwlust’ heeft het als naam ook ‘Investering’ meegekregen. ,,Omdat het voor mij een flinke investering is, en omdat ik me wilde onderscheiden door een aparte naam. Leuk toch als je aan de bar kunt zeggen: ‘Doe mij maar een investering’”, lacht Leendert. 

Gebrouwen in Amsterdam

Hij pakt de lancering van zijn eerste bier groots aan. Met een mooi flesje, een professioneel etiket, glazen en een papieren zuiltje dat op terrastafels kan komen te staan. ,,Mijn bier staat nog niet op de menukaart bij de horeca. Dus door zo’n zuiltje wil ik proberen toch de aandacht te trekken.” Het bier wordt inmiddels niet meer in potten en pannen in de boerderij gebrouwen, maar in een echte brouwerij bij Amsterdam. ,,Met deze brouwerij had ik meteen een klik”, vertelt Leendert. ,,Ik wil niet dat het bier verandert door het brouwproces. Het is een ongefilterd en ongepasteuriseerd bier, en ik wil graag dat het ambachtelijk karakter behouden blijft. Deze brouwerij is ook echt gefocust op karakterbier.” Het liefst had hij 500 of 1000 liter bier laten brouwen. ,,Maar dan wordt het zo duur, dat ik toch maar gekozen heb voor 2000 liter. Dat was best spannend.”