Afbeelding
Foto: v.l.n.r. Bram Kosten, Arent van der Reest en Marcel Kosten.

Fluplandse schippers geen last van corona, wel van milieuwetgeving

Traditiegetrouw meren binnenvaartschippers rond de kerstdagen en met de jaarwisseling aan in het eigen dorp. Tijdens de kerstvakantie lagen bij Sint Philipsland de Krabbenkreek van Marcel Kosten (50) en Arent van der Reest (45) én de Orka van Bram Kosten (57). Van corona hebben ze in hun werk tot op heden geen last. Milieuwetgeving, dat zien ze als grootste hobbel in de binnenvaart.

Waar voor anderen werk door het coronavirus compleet op zijn kop staat, vallen de gevolgen voor de drie schippers tot op heden mee. Bram: ,,Corona? Het is voor ons alsof het niet bestaat.” Marcel: ,,Daar hebben we alleen mee te maken als we thuiskomen.” Bram gaat verder: ,,We zitten heel de week al in quarantaine. Ik heb een Kaapverdiaan aan boord, maar die heeft zijn eigen hut aan de kop van het schip. We komen eigenlijk niet bij elkaar in de buurt. Je gebruikt handgel als je eens een papiertje van elkaar aanpakt.” 

,,Vrachtbrieven komen via de mail. Je komt niet met anderen in contact. Wat dat betreft, voel ik me aan boord best veilig”, vertelt Marcel.

Groene roeren

Als de drie schippers een uitdaging voor de toekomstmoeten bedenken, is het toch wel milieuwetgeving. Door strengere regels in die categorie zijn Marcel en Bram al overgestapt op een andere vorm van handel. Heel veel vertrouwen in het effect van de opgelegde milieueisen is er ook niet bij de schippers. ,,We lopen altijd achter de feiten aan”, vindt Bram. ,,Als je eventueel je schip later wil verkopen, moet je wel zorgen dat alles in orde is. Groene roeren, een katalysator, dat is echt een ding.”

Zware dobber

Marcel: ,,Het uitvoeren van de plannen is nog moeilijker en de uitwerking is ook nog eens ongewis.” Arent: ,,Er zijn bijvoorbeeld nieuweEuro-6 motoren ontwikkeld, maar er zijn nog maar weinig fabrikanten die zich er aan wagen.” Marcel: ,,Milieuwetgeving is al met al een zware dobber. Het kost veel geld, maar we hebben er nu eenmaal mee te maken.” Arent: ,,Aan windmolenparken hebben we daarentegen wel werk te danken. We hebben zelfs nog zand vervoerd voor windpark Krammer.”