Logo eendrachtbode.nl
Een stilbeeld van Instagram van Stavoord6.

Stavenisse als eerste de klos bij Surströmming-challenge

't Packhuys in Stavenisse heeft woensdagavond als eerste Thools horecabedrijf zich moeten wagen aan het eten van gefermenteerde zure haring. Horecabedrijven zamelen met de Surströmming-challenge geld in voor stichting Stavoord6. Er is tot nu toe 3.848,60 euro opgehaald. 

Stichting Stavoord6 heeft een filmpje geplaatst op Instagram, dat is hieronder te bekijken. 

De wedstrijd werkt als een afvalrace: het bedrijf dat het minste geld heeft opgehaald moet zijn tanden zetten in de inhoud van het blik. De tussenstand wordt twee keer per week gepeild. Het winnende horecaetablissement mag het 'smerige gerecht' laten staan. De tussenstand is te vinden via https://challengesurstromming.com/

Intense geur

Op sociale media zijn allerlei filmpjes te zien van bekende en minder bekende Nederlanders die zich wagen aan de Surströmming. De een eet het voor een goed doel, de ander voor de lol. De gefermenteerde zure haring komt uit Zweden. De vis verspreidt een intense geur. Sommige mensen moeten ervan overgeven. 

Vakantiehuis

Stavoord6 heeft jarenlang geld ingezameld voor het bouwen van een vakantiehuis voor mensen met een slechte levensverwachting. De recreatiewoning wordt inmiddels gebouwd in Sint-Annaland. Er blijft echter geld nodig om het vakantiehuis te kunnen draaien. Daarom blijft Stavoord6 inzamelingsacties houden. 

Meer berichten