Ko Droogendijk van Stadlander.
Ko Droogendijk van Stadlander.

Stadlander houdt spreekuur in gemeentehuis en Maartenshof

Woningcorporatie Stadlander gaat spreekuur houden in het gemeentehuis in Tholen én in woonzorgcomplex Maartenshof in Sint-Maartensdijk. Huurders kunnen daar terecht met prangende vragen. De maatregel is ontstaan nadat Stadlander te snel is overgestapt op contact via internet en e-mail. Met name ouderen hebben moeite met de digitale snelweg.

De woningcorporatie treft de maatregelen nog dit jaar zodat het contact met de huurder verbetert. De overstap naar de digitale dienstverlening is te snel gegaan, zegt Ko Droogendijk. Veel minder mensen dan Stadlander had verwacht, maken gebruik van Mijn Stadlander, een persoonlijke pagina op de website van de corporatie waar huurders met vragen terecht kunnen. Zoals het indienen van een reparatieverzoek.

De corporatie had verwacht dat inmiddels veertig procent van alle vragen via de digitale weg zouden verlopen. In de praktijk is dat twintig procent. Toch blijft de doelstelling om in 2021 tachtig procent van de vragen digitaal af te handelen staan, zegt Droogendijk. ,,Alleen vertragen we het tempo."

In de praktijk krijgt Stadlander nu nog wekelijks zo'n vijftienhonderd tot tweeduizend telefoontjes. ,,Vooral alleenstaande oudere huurders weten ons nog niet via internet te bereiken. Die pakken de telefoon." Reden dat de corporatie snel is overgestapt op de digitale dienstverlening is de positieve ervaringen van het testpanel. ,,Voor de invoering is het systeem veelvuldig getest door verschillende gebruikers; jong en oud."

Lees verder in de Eendrachtbode van 19 november.