Afbeelding

Primeur voor reconstructie Oude Zeedijk bij Sint-Annaland

Kunststof mallen gevuld met puin zorgen voor een stevige ondergrond voor het nieuwe asfalt op de Oude Zeedijk bij Sint-Annaland. De zogeheten geocellen, werden in Nederland nog niet eerder gebruikt voor de reconstructie van een weg. Wel ligt het bijvoorbeeld al in de dijken die Tholen en Flupland beschermen tegen het water.

In de krant van vorige week stond dat er donderdagochtend een Israelische delegatie bij de werkzaamheden zou komen kijken. Het blijkt die morgen iets anders te liggen. Er is wel een Israëliër op de Oude Zeedijk. Het is chief of engineering Arik Rosen. Hij werkt bij GeoGlobe, het bedrijf achter de geocellen. De Europese fabriek staat in Bulgarije. ,,Het bedrijf bestaat al zo'n dertig jaar. We maken allerlei toepassingen van kunststof die we vervolgens gebruiken voor drainage, grondversteviging en om erosie tegen te gaan."

Golfoorlog

Het idee van de geocellen is ooit bedacht door het Amerikaanse leger en gebruikt in de Golfoorlog. Ze gebruikten het om een harde ondergrond te krijgen op plaatsen met een zachte bodem. Bijvoorbeeld in een woestijn. Een andere toepassing is die als bermversteviging. Rosen noemt het roadshoulders (wegschouders). ,,Goedkoper dan het beton en het vergaat niet." Voor Geoglobe is de Oude Zeedijk maar een projectje, vertelt Rosen. Ze werken over heel de wereld en Rosen gaat op veel van die plekken een kijkje nemen. ,,Ik word erg moe van dat gereis. Iedere week ben ik in een ander land."

Super

,,Deze techniek is in Nederland op de weg nog niet zo gek veel toegepast", vertelt Maarten van der Steen van Geopex. Dat bedrijf importeert de geocellen in Nederland van GeoGlobe en verkoopt ze door. De overheid is vaker klant, zo liggen de plastic materialen ook in de Thoolse en Fluplandse dijken die de afgelopen jaren zijn versterkt. ,,We geven advies over het materiaal en hoe het toegepast kan worden. Het is de eerste keer dat het gebruikt wordt voor de reconstructie van een dijk. Dan willen we erbij zijn om te kijken of alles goed gaat en of we kunnen helpen. Het gaat hier gelukkig helemaal super."

Langer

Door deze toepassing duren de werkzaamheden wel langer dan normaal. Het is eenvoudigweg een extra handeling. Maar, zeggen Rosen en Van der Steen, dat betaalt zich ook uit. Omdat het asfalt al een stevige ondergrond heeft die niet veel meegeeft, slijt het minder snel. Je kan langer met de weg doen.

Zevenduimers

Jan Elenbaas vult de eerste geocellen met puin. Hij legt een pad voor de bewoners aan de andere kant van de dijk. ,,Anders kunnen ze er niet met hun auto uit. Het is steeds al een heel gedoe voor die mensen." Elenbaas, die bij Van de Klundert uit Oud-Vossemeer werkt, vertelt dat ze bij het begin van de werkzaamheden nog de originele weg tegen kwamen. Onder de laag asfalt lag nog 'mooi straatwerk', zoals Elenbaas het zegt. De weg was vroeger vijf meter breed. Er lagen allemaal zevenduimers, bakstenen die in de straten van de meeste dorpen als wegdek dienen. De geocellen brengen een hoop extra werk met zich mee, moet hij wel zeggen. ,,Maar het wordt wel een mooie weg zo."

Het gedeelte bij de Oude Zeedijk moet 15 september klaar zijn. Dan is in ieder geval overal één rijbaan gereed zodat het verkeer niet meer om hoeft te rijden. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de provincie Zeeland.